torsdag 27 mars 2014

Dagens smärta #14

Hypokondrikern kom i måndags hem från en trip till Istanbul. Dagen därpå hade han fruktansvärd magknip. Ojade sig som bara den hela eftermiddagen. På kvällen när vi sitter och tittar på TV säger han plötsligt:

- Hepatit A är vanligt där.
- Va? Vart då? Va?
- I Turkiet alltså.
- Vadå då?

Konstigt nog satt jag inte där och grubblade och oroade mig över hans magknip, så jag gjorde inte den uppenbara kopplingen. Men det är klart. Ola har inte blivit rutten i magen av att han varit ute och festat tre kvällar i rad. Han har såklart dragit på sig hepatit A när han var ute och reste.

- Men är inte Hepatit A en leversjukdom?!

Idag, två dagar senare kan jag dock berätta att Olas mage verkar vara tillbaka till sitt normala fina tillstånd. Han har faktiskt inte alls klagat alls över magknip sedan i tisdags kväll. (Jag har också kollat upp det här med Hepatit A. Det är en leversjukdom. Man kan bli illamående och har man otur kräks man, men magknip verkar inte vara ett av symptomen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar