måndag 25 juni 2012

Jag springer!

Idag är det den första dagen på min semester. En mycket efterlängtad sådan. Vad har jag då gjort denna dag förutom att starta en ny blogg? Jo, jag har påbörjat ett träningsprogram. Lite oplanerat men jag blev så väldigt peppad när jag härom dagen läste om Katta Kvacks planer på att börja springa. Hon länkade till ett träningsprogram, som går ut på att man ska lära sig springa 5 km på 12 veckor. Det låter helt överkomligt. Jag laddade mobilen med träningsappen, lite bra musik och stack ut på en runda när maken kommit hem från jobbet.

Det gick riktigt bra! Inte så konstigt med tanke på att jag följde programmet och sprang inte mer än 3 minuter av de 30 som jag var ute. Jag hade klarat att springa lite till, men jag ville inte komma tillbaka kräkfärdig och därmed osugen på att träna igen om två dagar. Jag vill inte göra om misstaget att gå ut för hårt i början med träningen. Det har jag gjort förr. Jag har tänkt "Spring tills du stupar" och efteråt känt mig rätt värdelös för att jag inte orkade mer. Så kändes det inte idag. Jag hade orkat lite till och när jag sticker ut på runda nummer två på onsdag vet jag att det kommer gå bra och jag kommer må bra efteråt.

Nu ska jag alltså ut och röra på mig varannan dag i minst tolv veckor framöver. Min kondition är en katastrof, för jag har inte tränat på en evighet, nej mer än en evighet. Jag är inte bara morgontrött, jag är trött dygnet runt! När jag är klar med det här är jag förhoppningsvis mycket piggare och träning har, om allt går som det ska, blivit ett naturligt inslag i min vardag och något jag längtar till.

Det här kommer bli bra. Jag är grymt peppad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar