söndag 3 januari 2016

Läst 2015

Dessa böcker läste jag under 2015 (om man exkluderar alla barnböcker jag läst). Det bidde 24 till antalet och det är nog något fler än jag brukar hinna med på ett år, men det beror mest på att jag läser så mycket serier. Dom går fort att läsa.

Nattfilm - Marisha Pessl
Vi bara lyder - Roland Paulsen
Tjänarinnans bekännelse - Margret Atwood
Expeditionen: min kärlekshistoria - Bea Uusma
Lilla Berlin 1-3 - Elin Ekman
The First bad man - Miranda July
Linjen - Elise Karlssson
Konsten att tala med en änkling - Jonathan Tropper
I dödsskuggans land - Alden Bell
Deras ryggar luktade så gott - Åsa Grennvall
Etthundra mil - Jojo Moyes
Kvinnan på tåget - Paula Hawkins
Vild: hur jag gick vilse och hittade mig själv - Cheryl Strayed
Jag ringer mina bröder mina bröder - Jonas Hassen Khemiri
Det växer - Julia Hansen
Eleanor & Park - Rainbow Rowell
Jag är den som är den - Elin Lucassi
Smaken - Muriel Barbery
Torskarnas pride-parad - Sara Hansson
Skriv om och om igen -Ylva Karlsson
Bright shiny morning - James Frey
Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera - Sara Granér

De böcker jag tyckt bäst om är Tjänarinnan bekännelse, Vi bara lyder, Vild: hur jag gick vilse och hittade mig själv, Eleanor & Park och Bright and shiny morning. Bästa grafiska roman jag läste förra året är Deras ryggar luktade så gott. Helt fantastisk! Bästa boktitel utan någon som helst konkurrens är enligt mig Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera. Sara Granér är smått briljant, så är det bara.

2016 ska bli året då jag läser ut Kanada av Richard Ford. Jag tycker den är otroligt seg men ändå bra på något sätt. Och jag gillar inte att påbörja böcker och sedan inte läsa ut dem. Jag misstänker att jag under året kommer lyssna på böcker i större utsträckning. Har nämligen nyligen upptäckt hur skönt det är att somna till ljudböcker. Annars är väl målet att beta av några av böckerna på min Vill läsa-lista på boktipset.se. Den listan består för närvarande av 194 böcker, så jag har att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar