fredag 23 november 2012

Spermier



Jag gillar inte den här reklamen, som går på tv vid varje reklamavbrott just nu. Det är SPP som ska få oss att pensionsspara mer.

Filmen börjar med att en spermie kommer simmande och säger "här kommer jag" och fortsätter med att samma spermie når fram till ett ägg och befruktar det. Under tiden pratar han om att det kan vara lätt att tappa bort sig själv i vuxenlivet men det är faktiskt viktigt att tänka på sig själv. Avslutningsvis säger spermien "det enda man vet om framtiden är att jag fortfarande kommer vara jag". Sista bilden är på ett foster som ser ut att vara redo att födas.

Inget fel på copyn egentligen, men bilderna talar sitt tydliga språk. Ägget är ett passivt klot som svävar omkring i ett tomrum och spermien är en aktiv liten rackare, som är dessutom är "jag". Alltså innan den nått fram till ägget. Ägget tycks inte ha någon annan funktion än att vara något slags kuvös till den lille spermien som bär på det framtida barnets personlighet. Det är en manlig speaker, vilket ytterligare förstärker att det är spermien som utgör fundamentet för det liv som är på väg att skapas.

Visst kan det vara så att jag övertolkar det hela. Eller? Vad jag ser i den är reklamen är att kvinnor och män är inte jämställda ens på könscellsnivå. Med andra ord, jag stör mig och jag kommer inte teckna nån pensionsförsäkring med SPP om jag nu tar tag i det där någon gång.

2 kommentarer:

  1. Stör mig också fruktansvärt på den här reklamen.

    Och varför manlig röst till spermien? Känns väldigt manschauvinistiskt.

    SvaraRadera