onsdag 24 oktober 2012

Dag 2: 10 favoritfilmer

Den här listan är inte lätt att sätta ihop.  Det är nästan ett omöjligt uppdrag att välja ut bara tio av hundratals filmer jag sett. För film tittar jag mycket på. Det är ett av mina största intressen faktiskt. Jag kan inte göra den här listan, utan att på ett nördigt vis fundera på hur jag ska få till en bra mix av olika genrer och länder och årtionden. Kommer dock inte på någon riktigt gammal film som platser på listan. Vad har jag missat? Hur som, här är listan, utan inbördes rangordning:

1. Den lugna staden
Jag älskar socialrealism och jag älskar fransk film. Här är de båda kombinerade i en perfekt mix. Men det blir inte mycket deppigare än såhär.

2. Donnie Darko
Otroligt bra manus.

3. En fisk som heter Wanda
Jag har sett den här komedin säkert 100 gånger. Kevin Kline är så himla bra.

4. Fargo
Jag gillar bröderna Coen och av deras filmer är Fargo min favorit.

5. Hugo och Rosa
En fantastisk dokumentär om ett gammalt syskonpar och deras stillsamma liv tillsammans. 

6. Office Space
Så jäkla rolig!

7. Plutonen
Den bästa krigsfilmen. Mycket bra musik också.

8. Weekend
Den bästa filmen jag sett hittills i år.

9. De andras liv
 En film om livet bakom muren i det kommunistiska Östberlin. Bra på alla sätt och vis.

10. Me and You and Everyone We Know
En av de charmigaste filmer jag sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar