måndag 29 oktober 2012

Dag 5: 10 bästa konserter jag sett

Jag hade tänkt att jag skulle vara konsekvent och skriva ett inlägg om dagen under de 30 dagar som den här bloggutmaningen varar, men så blev det visst inte. Jag har dock tänkt mycket på just dagens lista under hela helgen. Anledningen är att jag inte kan komma på vilka konserter jag varit på. Vad gick jag på mellan -92 och -03? Jag kommer inte ihåg! Jo, jag såg U2 en gång till och jag var på Rolling Stones på Ullevi, men ingen av de konserterna var särskilt bra. Jag gillar egentligen inte arenakonserter. Jag föredrar helt klart mindre, intimare spelningar framför att trängas med 20 000 andra på en stor stadium.

Hur som helst. Jag är inte alls nöjd med den här listan. Några av spelningarna var helt enkelt inte tillräckligt bra för att platsa på en topp tio lista och jag vet att jag har missat några guldkorn på grund av mitt taskiga minne. Jag får helt enkelt ändra om när jag väl kommit på vad det är jag glömt.

1. Bon Iver, Way out west 2012
Det var magiskt in somras.

2. U2, Scandinavium 1992
Min allra första konsert. Jag höll på att mosas av ett stort antal biffiga killar, när jag försökte tränga mig fram till scenen. Dagen efter åkte jag på språkresa till Jersey och då hade jag på mig en t-shirt jag köpte på konserten.

3. Mumford and son's, Way out west 2010
Gjorde sig mycket bra i den Göteborgska augustisolen.

4. Håkan Hellström, Way out west 2010
Så mycket nostalgi på den där spelningen!

5. Anthonys and the Johnssons, Trädgår'n 2005
Fantastiskt bra helt enkelt.

6. Damien Rice, Accelerator 2003
Otroligt vad man kan skapa med bara sin röst en mikrofon och en gitarr.

7. Anna von Hausewolf, Nefertiti 2010
Pills var helt fantastisk. Många låtar var fantastiska.

8. Essex Green, Bommens salonger 2003
Väldigt mycket energi.

9. The Magic Numbers, Trädgår'n 2007
 Bra men inte fantastiskt

10. Heather Nova, Trädgår'n 2005
Jag brukar inte lyssna på Heather Nova och jag hade egentligen inte tänkt gå till Trädgår'n den där kvällen. Men den dagen var jag och Storebror (som då var 1 år) och lekte på lekplatsen i Trädgårdsföreningen och där träffade vi Heather Nova tillsammans med hennes son som var i samma ålder. Vi började prata, hon var jättetrevlig och det slutade med att hon satte upp mig på gästlistan. Det var lite speciellt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar